מה ההבדל בין גיבוי בענן ובין דרופבוקס ושירותים דומים ?



שירותי ענן כבר זמן רב הינם חלק בלתי נפרד מכלי ניהול הקבצים שלנו.
כבר זמן רב השימוש שאנו עושים בDisk on key, Hard Disk ודומיהם - הוחלף ע"י שירותי ענן למיניהם.

אם בעבר עשית שימוש ב-Hard Disk חיצוני כדי לגבות את הקבצים שלך, היום הפעולה הזו אפשרית גם בענן. אם בעבר העברת בין המחשבים שלך קבצים בעזרת Disk On Key - כיום אפשר לבצע זאת בעזרת שירותי ענן מתקדמים.
הקדמה והטכנולוגיה הביאה איתה חידושים שמקלים עלינו את החיים בכל הקשור לניהול הקבצים והמדיה ביישומים ענניים.
עם זאת, לעיתים ישנו בלבול בין השירותים השונים וחוסר הבנה למהותו של כל שירות.

רבים מהלקוחות שלנו שואלים אותנו מה ההבדל בין הגיבוי בענן שאנחנו נותנים לבין הדרופבוקס שיש להם ואיתו הם מגבים את החומרים שלהם בענן.

דרופבוקס במאמר זה מתייחס לשירות סינכרון קבצים בין מחשבים, כמילה כוללת לאור העובדה שזהו השירות הנפוץ בתחום.


מהו יישום "גיבוי בענן" ?

יישומים אלה נועדו להגן על הקבצים שלך בשרת אינטרנטי - בענן. המטרה שלהם - להחליף או לתת תשובה רחבה יותר לאמצעי הגיבוי המסורתיים כגון: Hard Disk חיצוני, קלטות גיבוי, ודומיהם.

שירותים אלה מאופיינים בכיוון גיבוי מהמחשב שלך לענן, מאפשרים לך עבודה בנפחים גדולים מאוד, ולעיתים גם נותנים שירותים חינמיים לנפחים קטנים.

דוגמאות לתוכנות "גיבוי בענן" נפוצות: לייב-דרייב Livedrive, מוזי -  Mozy, קרבונייט - Carbonite ועוד.


מהו יישום "סינכרון קבצים" ? 

יישומים אלה נועדו לבצע סינכרון קבצים בין מחשבים בעזרת שרת בענן. המטרה שלהם - לאפשר לנו לעבוד בסינכרון בין עמדות מחשב ללא צורך בהתקנת תשתית רשת בין המחשבים.
במאמר זה אתייחס לשירותים אלה כ"יישומי סינכרון קבצים".

דוגמאות לתוכנות "סינכרון קבצים":
המזוודה של לייבדרייב - Livedrive Briefcase, דרופבוקס - Dropbox, גוגל דרייב - google drive, סקיי דרייב - Sky drive, ועוד.

יש כאלה שרואים ביישום זה גם גיבוי למחשב שלהם - ולכך אתייחס בהמשך.

 

מה ההבדל בין "גיבוי בענן" ובין "סינכרון קבצים" בענן

 כאמור.... הרבה אנשים מבלבלים בין שירותי הגיבוי בענן ובין שירותי סינכרון קבצים בין מחשבים.

שירותי סינכרון קבצים, נותנים תשובה חלקית לכל מה שקשור לגיבוי קבצים והגנה עליהם. אין כוונה במאמר זה למזער את יתרונותיהם של יישומי "סינכרון הקבצים" - אלה חשובים וטובים לשימושים שלהם. כוונת המאמר היא למקד את היתרונות שיש בגיבוי בענן, ביחס לפתרון של סינכרון הקבצים.

כאשר אתה מחפש פתרון גיבוי בענן לקבצים שלך, חובה להתייחס למאפיינים מרכזיים שלרוב חסרים או חלקיים בשירות סינכרון הקבצים.

1. שחזור קבצים מחוקים - לפחות חודש מיום המחיקה.
2. שמירת היסטוריית גרסאות של קבצים - לפחות 30 גרסאות אחורה.

3. פיזור המידע על מחשבים שונים - ומידת הפגיעות של קבצים אלה.

מאפיינים אלה, בנוסף לדברים נוספים עליהם נדבר עוד מעט, הינם קריטיים כאשר מדובר על גיבוי קבצים בענן ובכלל.


שחזור קבצים מחוקים

כל אחד שעובד עם קבצים מחק בטעות (או שלא...) קובץ או ספריה.

במקרה הטוב, ניתן לשחזר את הקובץ מסל המיחזור, אך במקרה הגרוע - גם סל המיחזור התרוקן בטעות.

ברגע שמחקת את הקובץ, הגיבוי שמבוצע מיד לאחר מכן "מגבה" גם את המחיקה, ובמצב של סינכרון קבצים - המחיקה משפיעה על כל המחשבים המקושרים.

מחיקת קובץ עשויה להיות בלתי הפיכה, ופעולת שחזור המידע במצב זה היא ארוכה או לעיתים בלתי אפשרית.

שירותי גיבוי קבצים הבינו את העניין הזה די מזמן, ותוכנות גיבוי בענן מקצועיות נותנות אפשרות של שחזור קבצים מחוקים. היישום שונה בין תוכנה לתוכנה, אבל כאשר אתם בוחנים תוכנת גיבוי, זו אפשרות חובה, אם אתם מבקשים גיבוי מקצועי למידע שלכם.

תוכנות גיבוי בענן מקצועיות נותנות לפחות 30 יום של שחזור קבצים מחוקים. תכונה זו מאפשרת לכם לחזור אחורה בזמן, להנות מכך שלמרות שמחקתם בטעות ספריה - היא עדיין נמצאת על השרת, וניתנת לשחזור.

פתרונות סינכרון לרוב אינן נותנות אפשרות של שחזור קבצים מחוקים (נכון למועד כתיבת מאמר זה), יותר מזה - העובדה שהספריות שלך משותפות עם מחשבים אחרים - חושפת אותך לפעולות שמבוצעות על-ידי משתמש אחר שעשויות להיות הרסניות לקבצים שלם.
אז כאשר אתה עושה שימוש בפתרון של סינכרון קבצים בענן, לא רק שאינך מסוגל לשחזר קובץ מחוק, אלא המחשב שלך פגיע יותר למחיקת מידע שלך מצידם של השותפים שלך לספריה, או מצד כל אחד שנושא על המחשב שלו את הרישיון של הסביבה המשותפת.


 שמירת היסטוריית גרסאות של קבצים

 כאשר עובדים על קבצים במחשב, קורה פעמים רבות שקובץ מאוד חשוב לנו - נדרס ע"י שינויים שעשינו.

במקום לעשות "שמירה בשם..." אנחנו עושים "שמירה".

בהרבה מקרים אנחנו נזהה את הטעות מיד, ובמקרים אחרים אנחנו לא נדע זאת עד שלא נצטרך את הקובץ המקורי - ואז נבין את גודל הטעות - שיהיה מאוחר מדי.

זה יכול להיות מצב של עדכון מידע שלא אמור היה להתעדכן. זה יכול פעולה כלשהי שהרסה את הקובץ וכעת הוא בלתי ניתן לפתיחה או פגום בדרך כלשהי (corrupted).
כל מי שעובד עם קבצים מכיר את התופעה.

הבעיה אינה גדולה אם נשמר בצד עותק מהקובץ המקורי, או אם גילית את השגיאה בזמן אמת. אפשר להוריד עותק מהגיבוי או משרת הקבצים - ולשחזר את הקובץ המקורי.
אך מה קורה אם "המקורי הפגום" עולה לענן ומחליף את הקובץ ה"מקורי התקין" בענן ?
פה מתחילות הבעיות, וכאן אתה ניצב בפני מצב בעייתי של אבדן מידע.
שמירת היסטוריית גרסאות נועדה בדיוק לנושא זה.

בגיבוי מקצועי, תוכל לגשת לפורטל הקבצים שלך, ולבחור את הגרסה של הקובץ אותה אתה מעוניין לשחזר. כלומר - אם הגרסה האחרונה היא לא מה שאתה מחפש (עודכנה בצורה רשלנית, פגומה או כל דבר אחר) - תוכל ללכת אחורה להיסטוריית הגרסאות - ולבחור את הגרסה התקינה.

בגיבוי מקצועי יש היסטוריה של לפחות 30 גרסאות אחורה לכל קובץ. תוכל להוריד את הגרסה התקינה ולהמשיך לעבוד ללא הפרעה.
זה עניין מאוד חשוב כאשר עובדים בצוות, ואחד עשוי לקלקל את עבודתו של האחר. זה עניין חשוב מאוד לכל מי שעובד עם קבצים ומבין את רגישות הנושא.


מצורף קישור למאמר מרתק על תוכנה זדונית - CryptoLocker - שגורם לנעילת כל הקבצים על המחשב. במצב זה, בלי שהמשתמש שם לב, הוירוס נועל את הקבצים ומצפין אותם. בחלק מהפעמים מי שיצר את הוירוס יוצר קשר לאחר כמה ימים ומבקש "כופר" עבור שחרור הקבצים, במקרים אחרים - אתה פשוט נשאר בלי הקבצים שלך. במצב זה - כאשר הקבצים הנעולים גובו לענן - תוכלו לשחזר את הגרסה הקודמת שלהם ולהמנע מהתקלה שיצר הוירוס. (לא ניסינו את הדבר בעצמנו, אבל מדובר פה ביכולת אמיתית לחזור אחורה לגרסאות קודמות שעשויה מאוד לסייע במקרה כזה).
קישור למאמר על ה-CryptoLocker.


פיזור המידע על מחשבים שונים

לכאורה, הפתרון של סינכרון קבצים בענן שומר את הקובץ בענן וזה נראה כאילו הקובץ מוגן.
מה קורה כאשר הרישיון שלך מותקן על יותר ממחשב אחד ?
מה קורה אם מישהו במחשב השני עושה "ניקיון" במחשב - ומוחק לך קבצים מהספריה המסונכרנת ?
האם עדיין תחשוב שעשית גיבוי, כאשר ניתן בכזו קלות למחוק את ה"גיבוי" שעשית לקבצים שלך ?

הרשת מלאה בפוסטים של לקוחות מתוסכלים של תוכנה כזו או אחרת, שמחיקת ספריה במחשב אחד הסירה את הספריה הזו מהענן ומיד מכל המחשבים האחרים - בלי שהמשתמש בכלל שם לב וללא דרך להחזיר את המידע. זה לא נקרא גיבוי.
בהקשר זה - מדובר על האנטי-תזה לגיבוי - המידע שלך כל-כך פגיע כאשר אתה שומר אותו בסביבה מסוג זה, שיתכן ואתה חשוף לפגיעה בקבצים שלך בצורה הרבה יותר דרמטית מאשר אילו היית מגבה אותם בכונן קשיח.

דו-כיווניות של מידע, מהמחשב שלך לענן ולהיפך, גורם לחשיפה של המידע שלך ולפגיעות גדולה יותר של הקבצים שלך במחשב.
בגיבוי ענן מתקדם - המחשב שלך מתקשר עם הענן בכיוון אחד - מהמחשב שלך - לענן. לא ניתן לפגוע במה שיש בענן בקלות, ולא ניתן "בטעות" למחוק משם מידע. גם מה שנמחק במחשב שלך ניתן לשחזור בענן בתקופה מסויימת.
בהשוואה למצב שבו קבצים נמחקים מספריה של סינכרון קבצים, ללא כל ספק, הספריה שגובתה בענן מוגנת יותר מאשר ספריה שמסונכרנת בענן.


הבדלים נוספים בין גיבוי בענן ובין סינכרון קבצים

>> יכולת איחזור מידע לפי שם המחשב שבו המידע נפגע - הפרדה ויזואלית בפורטל הגיבוי בין מחשבים שונים שמגובים בענן וחיפוש המידע לפי מיקום הקובץ במכשיר בו הוא היה שמור.

>> בגיבוי בענן לא צריך להחליף את הספריות שעליהן אתה עובד, ואין צורך לסנכרן מידע עם ספריות הענן, או לעבוד בסביבה מסויימת. כל הגיבוי מבוצע על מבנה ספריות בדיוק כמו מבנה הספריות על המחשב שלך.

>> שינויים במחשב אחד או ע"י משתמש אחר לא משפיעים על הקבצים במחשב שלך - כיוון אחד - מהמחשב שלך לענן ולא להיפך.

>> שחזור מידע מבוצע לפי מבנה הספריות במחשב המקורי.

>> חסכון גדול בעלויות - מחיר נפח גיבוי בענן נמוך משמעותית מנפח מקביל בתוכנות של סינכרון קבצים.

>> בחלק מהתוכניות ניתן לקבל תוכנית ללא הגבלת נפח לשירות הגיבוי. בעוד שבשירות סינכרון הקבצים המחירים מאוד גבוהים ככל שהנפח גדל.


סיכום -

כאשר אתה מחפש פתרון נוח לגיבוי והגנה על הקבצים שלך, אתה מחפש משהו חזק שיגן על הקבצים שלך, "סינכרון קבצים" אמנם שומר את המידע שלך בענן, אבל מבחינות אחרות מגן עליו פחות טוב מאשר פתרונות הגיבוי המתקדמים.

הכיוון של הגיבוי בענן מהמחשב שלך לענן (ולא להיפך) מאפשר לך להיות בטוח ושלו שאף אחד לא יכול לפגוע בקבצים שלך בקצה אחר ממחשב אחר. מאפשרת לך להיות בטוח שמה שאתה שומר בענן אכן נשמר, וגם אם יש צורך לחזור אחורה - יש את הכלים לעשות זאת ע"י שחזור קבצים מחוקים ושמירה היסטוריה של גרסאות.

פתרון הגיבוי בענן רחב יותר, נותן מענה מדוייק להגנה ושמירה על הקבצים שלך - ולא פחות חשוב - הרבה הרבה יותר זול מפתרונות סנכרון הקבצים.

כדי לקבל מידע נוסף, שיסביר לך בדיוק מהו הגיבוי-בענן ואיך זה עובד,

מעוניין בחודשיים חינם בגיבוי בענן ?
הקלק להטבה של גיבוי בענן לחודשיים חינם + המדריך הגיבויים השלם בענן - בחינם !

בהצלחה


אלומה גניאל קובי,

מנכ"ל,

שיטה, מרכז התוכנה לעסקים